• Expertise
    • Branding
    • Webdesign
    • Digital Marketing
    • Consultancy
  • Cases
  • Over ons
  • Inzichten
  • Jobs
  • Contact
Menu
  • Expertise
    • Branding
    • Webdesign
    • Digital Marketing
    • Consultancy
  • Cases
  • Over ons
  • Inzichten
  • Jobs
  • Contact

Dé SEO checklist voor iedere developer

  • Digital Marketing, Webdesign

Websites hebben meer nodig dan enkel straffe content en een sporadisch keyword om hoog te scoren in de zoekresultaten. SEO is dan ook niet ‘just a marketeer’s game’. Ook developers moeten hun steentje bijdragen als ze hun website hoog in de ranking willen zien verschijnen. 

Wij maakten een lijst met alle zaken en taken waar je als developer zeker rekening mee moet houden om je ranking in de SERP (Search Engine Results Page) te boosten.

Meten is weten

Je hoort het, ook wanneer het op SEO aan komt zijn statistieken je vriend! Hoe weet je anders of je op de goede weg bent. Zorg er daarom altijd voor dat je tracking op punt staat vooraleer je er nog maar aan denkt om van start te gaan met het vervolg van deze lijst. 

Webmaster tools zoals Google Search Console en Bing Webmaster Tools geven je waardevolle inzichten in de performance van jouw website. Zo krijg jij te zien met welke zoektermen en keywords gebruikers jouw producten en diensten terugvinden.

Aan de hand van deze data, zoals gebruikte zoektermen en keywords, kan jij aan de slag om de visibiliteit van jouw website te boosten en zo meer organisch verkeer te genereren naar je pagina’s. Gebruik Google Analytics om deze bezoeken te meten, te achterhalen welke pagina’s het vaakst bezocht worden en nog tal van andere statistieken over jouw website en je gebruikers.

Nog een kleine tip: gebruik Google Tag Manager om al deze tools met maar één tag op jouw website te implementeren!

Lijken statistieken Chinees voor jou of heb je hulp nodig bij de opzet van je tracking? Ons digital team helpt je graag uit de nood!
Ontdek onze expertises

Langs waar moet ik crawlen?

Nu je alles klaar hebt staan om jouw website te analyseren, moet je er nog voor zorgen dat je website indexeerbaar is door zoekmachines. Dit doe je door een sitemap op te maken. Hiermee laat je aan Google, en andere crawlers, weten welke pagina’s van je website belangrijk zijn en dus vertoond moeten worden in de zoekresultaten.

Deze vul je best aan met een robots.txt bestand. In tegenstelling tot de sitemap, kan je hiermee voorkomen dat bepaalde delen of pagina’s van je website niet gecrawld worden en dus ook niet in de zoekresultaten verschijnen. Dit is belangrijk voor pagina’s met duplicate content of private pagina’s met informatie die enkel voor jou en je medewerkers bedoeld is.

Is dat wel zoekmachine-vriendelijk?

Ervoor zorgen dat je website gebruiksvriendelijk is voor je gebruikers, dat is vanzelfsprekend. Maar ook search engines zoals Google en Bing hechten heel wat belang aan de user experience van je website. De snelheid van je website speelt hier een grote rol in, alsook de responsiviteit en de grootte ervan. Google PageSpeed Insights kan je heel wat inzichten bieden hierin.

Daarnaast zijn ook broken links, letterlijk links die niet meer werken, een teken van lage gebruiksvriendelijkheid. Een basic audit van je website kan je een overzicht bieden van alle ontbrekende links op je site, zo weet jij welke je moet updaten of verwijderen. Het kan dat je een broken link over het hoofd ziet. Een standaard 404-pagina kan dan dienst doen als een vangnet tot jij de link kan traceren en oplossen.

Ook kan je je bezoekers en zoekmachines extra informatie geven over je webpagina’s en diensten door structured data toe te voegen. Dit zijn snippets aan informatie die, samen met de titel en beschrijving van je pagina, vertoond worden in de zoekresultaten. Zoekmachines kunnen zo beter begrijpen waar je pagina over gaat en wat je de zoeker te bieden hebt.

Wat voor een HTML structuur is dat hier!

Zoekmachines streven ernaar om gebruikers zo relevant en kwalitatief mogelijke zoekresultaten te bieden. Dit doen ze door de ingevoerde zoektermen te matchen met content die ze terugvinden op geïndexeerde webpagina’s. 

Google is natuurlijk (nog) niet in staat om een webpagina te lezen zoals gebruikers, jij en ik, dat kunnen. Het ziet geen afbeeldingen, video’s, kleuren, etc. Aan jou dus om ervoor te zorgen dat al deze elementen wel leesbaar zijn. Dat doe je aan de hand van HTML elementen. 

Door middel van meta tags in de <head> geef jij een unieke titel en een beschrijving mee aan iedere webpagina. Dit is eveneens de informatie die een zoeker te zien krijgt in de zoekresultaten wanneer jouw pagina wordt weergeven. 

Je pagina bevat natuurlijk wat meer content dan enkel een titel en een korte beschrijving. Maar hoe kan een search engine weten welke informatie nu echt belangrijk is? Niet, tenzij jij dat specifiek aangeeft. Gebruik header tags om structuur aan te brengen in de tekst op je pagina. Orden je content van meest naar minst belangrijk, startend met <h1> waar je het hoofdonderwerp van je pagina in verwerkt. 

Gebruik je veel afbeeldingen, zorg dan dat ook deze goed leesbaar zijn. Ja, je las dat goed: maak afbeeldingen leesbaar. Een beeld zegt duizend woorden, maar voor zoekmachines voeg je die best zelf toe. Dit doe je aan de hand van een alt tag, hier beschrijf je kort in keywords wat de foto afbeeldt. Doe dit ook voor video’s en ander beeldmateriaal om zoveel mogelijk informatie mee te kunnen geven aan de zoekmachine.

Is jouw website nog niet SEO-proof? Waar wacht je nog op! Ons digital team staat klaar om jouw website te laten scoren in de zoekresultaten.
Meer over onze SEO diensten

Is het nog ver naar die pagina?

Nu dat zoekmachines je pagina’s kunnen indexeren, weten welke pagina’s ze juist mogen crawlen en je content duidelijk kunnen lezen zit je al goed op weg. Maar er is meer! Ook de url van je pagina kan je helpen om beter te scoren in de zoekresultaten. 

Een overzichtelijke en korte url is niet enkel duidelijk voor je bezoekers, ook zoekmachines kunnen hier informatie uithalen. Door canonical url’s toe te voegen zorg je er ook nog eens voor dat de indexering van duplicate content en pagina’s vermeden wordt. Niet voor niets dat deze url’s ook wel SEF (Search Engine Friendly) url’s genoemd worden.

Als laatste zorg je er ook best voor dat je pagina’s niet dieper dan 3 clicks zitten. Hoe dieper je pagina’s verstopt zitten, hoe moeilijker voor je bezoekers en zoekmachines om deze terug te vinden. Aan de hand van een simpele audit kan je in een muisklik achterhalen of je website verstopte pagina’s bevat. Is dit het geval, dan is dit hét moment om je website te herstructureren.

Dat was een hele boterham, niet? Je ziet maar dat er heel wat bij komt kijken. Gelukkig hoef je enkel deze lijst te overlopen en dan zit je website op technisch vlak helemaal goed met je SEO! 

Helemaal overtuigd dat SEO ook voor jouw website ’the way to go’ is? Dan helpen wij jou graag hiermee verder!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Geschreven door
Uncoded
Uncoded
Design Coördinator
VorigeIn zee met een digital agency? Niets dan voordelen!
VolgendeZet je socials op orde met een social media kalender
Contacteer ons
Veldkant 33a, 2550 Kontich
hello@uncoded.be
+32 (0) 477 98 45 37
Links
Over ons
Meet the Team
Cases
Contacteer ons
Informatie
Work with us
Privacy Policy
Cookie Policy
Links
Over ons
Meet the Team
Cases
Contacteer ons
Informatie
Jobs
Privacy Policy
Cookie Policy
The people behind Uncoded

Designers, developers, marketeers, …
We hebben ze allemaal!

Meet the team
  • Expertise
    • Branding
    • Webdesign
    • Digital Marketing
    • Consultancy
  • Cases
  • Over ons
  • Inzichten
  • Jobs
  • Contact
Menu
  • Expertise
    • Branding
    • Webdesign
    • Digital Marketing
    • Consultancy
  • Cases
  • Over ons
  • Inzichten
  • Jobs
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies. However you may visit Cookie Settings to provide a controlled consent.
Cookie settingsACCEPTEREN
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Analytics

We use these purely for internal research on how we can improve the service we provide for all our users.

The cookies simply assess how you interact with our website – as an anonymous user (the data gathered does not identify you personally).

Functional
Performance
Opslaan en accepteren
Powered by CookieYes